Hubungan Penggunaan Media Promosi Kesehatan Dengan (Audiovisual) Tentang Praktik Cuci Tangan Pada Anak TK Wulele Sanggula Abeli Di Wilayah Abeli Tahun 2023
DOI:
https://doi.org/10.57213/antigen.v2i2.242Keywords:
Kindergarten Children, Audiovisual, Media, Health Promotion, Handwashing PracticesAbstract
The aim of this research is to assess the impact of using audiovisual media on the knowledge, attitudes, and handwashing practices among preschool children at Wulele Sanggula Abeli Kindergarten in the Abeli Region in 2023. The research method employs a quantitative approach with a Pre-Experimental design and a one-group pretest-posttest design. The research sample consists of 40 children selected using total sampling technique. Research instruments include questionnaires and audiovisual media. The results indicate a significant improvement in knowledge (pre-test: 3.07; Post-test: 10.00), attitudes (pre-test: 3.15; Post-test: 10.00), and handwashing practices (pre-test: 2.30; Post-test: 6.00). It can be concluded that the use of audiovisual media has a positive influence on the knowledge, attitudes, and handwashing practices among preschool children at Wulele Sanggula Abeli, with important implications for improving hygiene and health habits in the school environment.
References
allo, O. A., Bannepadang, C., & Silamba, J. (2021). Pengaruh Penyuluhan Melalui Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Cuci Tangan Pakai Sabun Pada Siswa Kelas Iv Sdn 1 Bangkelekila ’ Kabupaten Toraja Utara Tahun 2021. Jurnal Ilmiah Kesehatan Promotif, 1–13.
Astuti, D. A. (2023). Promi Kesehatan Untuk Bidan. Bojongsari Kabupaten Purbalingga.
Butar, K., Hasibuan, A. S., Hasibuan, E. A., Afni, F. N., Fanisa, R., Sari, A., Hsb, I. W., Pardede, L., Pohan, A., Tri, C., Tampubolon, N., & Tampubolon, E. W. (2022). Pkm (Pengabdian Kepada Masyarakat) Penyuluhan Tentang Pentingnya Mencuci Tangan Dengan Menggunakan Media Origami Pada Siswa Sd It Bina Insani Desa Sialogo Kecamatan Angkola Barat Tapanuli Selatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Aufa (Jpma), 4(3), 137–141.
Darsini 1, F. (2019). Pengetahu. In JURNAL Keperawatan (Vol. 12, Issues 95–107).
Dian, N., Gabriela, P., Pgsd, P. S., Kristen, U., & Wacana, S. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 2(1), 104–113.
Faujiah, N., Septiani, S. N., Putri, T., Setiawan, U., Studi, P., Agama, P., Studi, P., Agama, P., Studi, P., Agama, P., Studi, P., & Agama, P. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Jenis-Jenis Media. JURNAL TELEKOMUNIKASI, KENDALI DAN LISTRIK, 3(2), 81–87.
Hidayati, N. B., Romadhonika, F., & Salfarina, L. A. (2023). Pengaruh Storytelling (Audio Visual) terhadap Kepatuhan Mencuci Tangan pada Anak Pra Sekolah di RA Baiturrahman Rembiga Kota Mataram. Jurnal Kesehatan Qamarul Huda, 11(1), 330–334. https://doi.org/10.37824/jkqh.v11i1.2023.480
Hijriani, H., Aat, A., & Atih, K. (2020). Pengetahuan Perilaku Hidup Bersih Sehat (Phbs) Pada Anak Dengan Diare Di Rumah Sakit Umum Kelas B Kabupaten Subang. Jurnal Health Sains, 1(5), 288–293. https://doi.org/10.46799/jhs.v1i5.51
Ira Nurmala, F. R. (2018). Promosi Kesehatan.
Jannah, M., Yacob, F., & Julianto. (2017). Rentang Kehidupan Manusia ( Life Span Development ) Dalam Islam. Gender Equality: International Journal Of Child And Gender Studies, 3(1), 97–114.
Lestari, A. O. A. W. (2019). Hubungan Pengetahuan Dan Sikap Terhadap Perilaku Cuci Tangan Pada Masyarakat Kelurahan Pegirian. Jurnal Of Health Promotion And Health Education, 7(1), 1–11. https://doi.org/10.33867/jaia.v7i1.313
Mardiana, Fahrurrozi, Tanjung, H., Rossanty, Y. R., & Ningrum, C. M. (2020). Health Education on Ctps in Commemoration World H-CTPS. Jurnal Peduli Masyarakat, 2(3), 135–142. https://doi.org/10.37287/jpm.v2i3.195
Novanda Sri Regina Sagune. (2021). Pengaruh Penyuluhan Cuci Tangan Pakai SabunTerhadap Sikap Pencegahan Diare Pada Peserta Didik Di SD GMIST IMANUEL ONDONG KABUPATEN SITARO. Journal Kesmas, 10(1), 23–30.
Putri, A. E. (2022). Faktor Yang Berhubungan Dengan Praktik Cuci Tangan Pakai Sabun Pada Anak Usia Pra Sekolah. Jurnal Kebidanan Indonesia, 13(1), 38–50.
Rosyidah, A. N. (2019). Hubungan Perilaku Cuci Tangan Terhadap Kejadian Diare Pada Siswa di Sekolah Dasar Negeri Ciputat 02. Jurnal Ilmiah Keperawatan Orthoped, 3(1), 10–15.
Sapriana, S., Maryam, & Arianty, R. (2020). Pengaruh Ketersediaan Sarana terhadap Praktik Cuci Tangan Pakai Sabun (CTPS) Siswa Sekolah Dasar. Poltekita : Jurnal Ilmu Kesehatan, 14(1), 24–29. https://doi.org/10.33860/jik.v14i1.58
Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca dengan Menggunakan Media Audio Visual di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1910–1917. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/690
Setiyawan, H. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual dan Media Gambar Pada Siswa Kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5874
Sianipar, H. F., & Sijabat, A. (2021). Demonstrasi Pentingnya Cuci Tangan Pakai Sabun Untuk Mencegah Pertumbuhan Mikroba. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 18–21. https://doi.org/10.25008/altifani.v1i1.113
Solicha, I., & Na’imah. (2020). Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 4(2), 197–207. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v4i2.968
Wahono, K. B., Jainurakhma, J., & Nurbadriyah, W. D. (2021). Health Promotion “Audio Visual Vs Leaflet”: Investigasi Pengetahuan dan Perilaku Cuci Tangan Keluarga Pasien. Jurnal Persatuan Perawat Nasional Indonesia (JPPNI), 5(1), 41. https://doi.org/10.32419/jppni.v5i1.194
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antigen : Jurnal Kesehatan Masyarakat dan Ilmu Gizi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.