Hubungan Pengawasan Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Dengan Tingkat Perkembangan Pada Anak Usia Prasekolah di Wilayah RW 001 Kelurahan Pondok Betung Kecamatan Pondok Aren Kota Tangerang Selatan
DOI:
https://doi.org/10.57213/naj.v2i4.350Keywords:
Parental supervision, Gadgets, development and preschoolAbstract
Gadgets are technologies that can access media. Parental supervision in the use of Gadgets by preschool children is an effort to monitor children's activities in using Gadgets, which can have positive or negative impacts on their development. Parental supervision is crucial for children's development. This study aims to determine the relationship between parental supervision in the use of Gadgets and the development of preschool children in RW 001, Pondok Betung Village, Pondok Aren Sub-district, South Tangerang City. This research employs a quantitative method with a cross-sectional approach. The population of this study consisted of 61 respondents, all of whom were included as the research sample (total sampling). The research instruments used were a questionnaire on parental supervision in the use of Gadgets and the KPSP. Data analysis was performed using univariate and bivariate analyses with the chi-square statistical test. The results showed a p-value of 0.0001 (p-value <0.05), indicating a significant relationship between parental supervision in the use of Gadgets and the development of preschool children. This highlights the importance of parental supervision in the use of Gadgets by preschool children.
References
Arivia Aswada, D., In, M., Ilmiawan, am, & Andriani, R. (2023). Hubungan antara Durasi Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Dasar Anak Usia Prasekolah di Taman Kanak-Kanak (TK) Kota Pontianak. 46, 567–577. http://jurnalmka.fk.unand.ac.id
Badan Pusat Statistik Indonesia. (2023). Profil Anak Usia Dini 2023. https://www.bps.go.id/id/publication/2023/12/12/e9b0a9a0adcffefb137e0d0d/profil-anak-usia-dini-2023.html.
Damar Iradat. (2024, January 12). Warga RI Juara Satu Kecanduan Hp di Dunia, Habiskan 6 Jam Sehari. CCN Indonesia. https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20240112200540-185-1048875/warga-ri-juara-satu-kecanduan-hp-di-dunia-habiskan-6-jam-sehari
Fitri, S.A. and Rusydi, R., 2023. Hubungan Kepemilikan Smartphone dan Uang Saku terhadap Obesitas pada Remaja. Media Gizi Ilmiah Indonesia, 1(2), pp.63-69.
Istiqomah, N., & Maemonah, M. (2021). Konsep Dasar Teori Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Menurut Jean Piaget. Khazanah Pendidikan, 15(2), 151. https://doi.org/10.30595/jkp.v15i2.10974
Izattul Azijah, & Asyifa Robiatul Adawiyah. (2020). Pertumbuhan dan Perkembangan Anak: Bayi, Balita, dan Usia Prasekolah (1st ed.). Lidan Bestari.
Jannah, M., Rozaina Kamsani, S., & Mohd Ariffin, N. (2021). Perkembangan Usia Dewasa : Tugas Dan Hambatan Pada Korban Konflik Pasca Damai. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2).
Kadek Linda Veniawati, I Ketut Labir, N. L. K., & Sulisnadewi. (2022). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Risiko Masalah Perkembangan Psikososial Pada Anak Prasekolah. Jurnal Gema Keperawatan, 15(2).
KBBI. (2023). Kamus Besar Bahasa Indonesia. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/penggunaan
Kementrian Komunikasi dan Informatika. (2017, October 10). Teknologi Masyarakat Indonesia: Malas Baca Tapi Cerewet di Medsos. https://www.kominfo.go.id/content/detail/10862/teknologi-masyarakat-indonesia-malas-baca-tapi-cerewet-di-medsos/0/sorotan_media
Makkawaru, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan dan Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3).
Mariantika, N. P., & Suardika, K. (2021). Peran Orang Tua Dalam Mengawasi Perkembangan Perilaku Anak Dari Pengaruh Gadget (Media Sosial). 4(4). http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/ganaya
Nur Fadilah Amin, Sabaruddin Garancang, & Kamaluddin Abunawas. (2023). Konsep Umum Populasi Dan Sampel Dalam Penelitian. JURNAL PILAR: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(1).
Permenkes. (2014). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2014. https://peraturan.bpk.go.id/Details/154776/permenkes-no-66-tahun-2014
Pohan, H.D.J., Meliala, S.A. and Sulisna, A., 2024. Analisis Pemanfaatan Internet sebagai Sarana Informasi Kesehatan terhadap Peningkatan Pengetahuan Sadari pada WUS Di Klinik Pratama Kelambir. Jurnal Pembaruan Kesehatan Indonesia, 1(1), pp.107-114.
Potter, P. A., Perry, A. G., Hall, A., & Stockert, P. A. (2021). Fundamentals of nursing (7th ed.). Elsevier Mosby.
Pradevi, A. P. (2020). Hubungan pengawasan orang tua dalam penggunaan gadget dengan kemampuan empati anak. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 49–56.
Sa’adah, L., Martadani, L., & Taqiyuddin, A. (2021). Analisis Perbedaan Kinerja Karyawan Pada Pt Surya Indah Food Multirasa. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(2), 515.
Sari, W., Machmud, H., & Anhusadar, L. (2024). Pengawasan Orang Tua terhadap Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini.
Sri Rahayu, N., & Mulyadi, S. (2021). Analisis Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini. In Desember (Vol. 5, Issue 2).
Utas, O. :, Liani, H., & Pierewan, A. C. (2020). The Job Status Effect On The Work Satisfaction And LIife Satisfaction. Jurnal Pendidikan Sosiologi.
WHO. (2015). World Health Statistics 2015. World Health Organization.
Wulandari, H. (2023). Gadget Dan Anak Usia Dini. JECIE, 6(2), 162–172.
Yanti, E., Fridalni, N., Syedza, S., Padang, S., Mercu, S., & Padang, B. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Motorik Anak Usia Prasekolah Factors Affecting Pre-School Age Motoric Development. Jurnal Kesehatan Medika Saintika, 11(2). https://doi.org/10.30633/jkms.v11i1.761
Yosepha Pusparisa. (2020). Berapa Jumlah Pengguna Smartphone Dunia. Databooks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/01/20/berapa-jumlah-pengguna-smartphone-dunia
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 NAJ : Nursing Applied Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.