Hubungan Pola Asuh dengan Tingkat Stres Menjelang Ujian Pada Anak Kelas 6 di SDN 2 Sumber Kencono Wongsorejo

Authors

  • Erik Toga Stikes Banyuwangi
  • Roudlotun Nurul Laili Stikes Banyuwangi
  • Muhammad Nashir Stikes Banyuwangi

DOI:

https://doi.org/10.57213/naj.v2i3.278

Keywords:

6th Grade Elementary School Children, Exams, Parenting Style, Stress Levels

Abstract

This study examines correlation between parenting styles and stress levels among 6th-grade students at SDN 2 Sumber Kencono Wongsorejo prior to examinations. The study employed quantitative methods and utilized questionnaires as the primary means of collecting data. The sample was 35 6th-grade students who were about to take the exam, selected through purposive sampling. The findings show a correlation between the parenting style parents applied and the stress level experienced by children before the exam (p-value = 0.002). Students who experience democratic parenting tend to have lower stress levels compared to students who are educated with authoritarian, neglectful, or permissive parenting styles. This study concludes that parenting style is vital in determining children's stress levels before exams. Democratic style can help children manage stress more effectively. The  findings are expected to be a reference for parents and schools in developing strategies to help children face stress before the exam.

 

Keywords: 6th Grade Elementary School Children, Exams, Parenting Style, Stress Levels.

References

Adpriyadi, & Sudarto. (2020). Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dalam Pengembangan Potensi Diri dan karakter Anak Usia Dini. VOX EDUKASI : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 11(1), 26–38. https://doi.org/10.31932/ve.v11i1.572

Agustina, F., Darussalam, H., & Faiza, N. (2020). Gambaran Tingkat Stres Pada Anak Sekolah Dasar. Lentera Perawat, 1(1), 43–48. https://doi.org/10.52235/lp.v1i1.123

Alvagus, M. R., Shahib, M. N., & Perdana, R. (2022). Hubungan Tingkat Stres Mahasiswa Tingkat 2 dan 3 Fakultas Kedokteran Unisba dengan Hasil Kelulusan Ujian Lisan secara Online. Bandung Conference Series: Medical Science, 96–103. https://doi.org/10.29313/bcsms.v2i1.452

Bachtiar, N., Andodo, C., & Hasan, M. I. (2024). Manajemen Stres Pada Siswa Terhadap Peningkatan Motivasi Dalam Menghadapi Ujian Akhir Sekolah dan Pra Masuk Perguruan Tinggi. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 8(3), 2851–2862. https://doi.org/10.31764/jmm.v8i3.23281

Catatan: Dalam gaya APA, penulis pertama di daftar pustaka diurutkan berdasarkan urutan abjad dari nama belakang mereka.

Doriza, S., Andini, S. P., & Nugraheni, P. L. (2022). Stres Pemaja Pada Pendidikan dan Hubungannya dengan Analisis Status Sosial Ekonomi. Jurnal Parameter, 34(2), 119–140. https://doi.org/10.21009/parameter.342.04

Gusti, R. K., Saputera, M. D., & Chris, A. (2023). Gambaran Stres Secara Umum Pada Siswa/i SMA di Jakarta. Muara Medika Dan Psikologi Klinis, 03(01), 22–29. https://doi.org/10.24912/jmmpk.v3i1.24810

Handayani, R., Purbasari, I., & Setiawan, D. (2020). Tipe - Tipe Pola Asuh Dalam Pendidikan Keluarga. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1), 16–23.

Hari, P. P., Widodo, D., & Widiani, E. (2017). Hubungan Pola Asuh Dengan Tingkat Stres Menjelang Ujian Nasional (UN) Pada Anak Kelas VI di SDN Sukun 1 Malang. Nursing News, 2(3), 511–521.

Hendra, R., Setiyadi, B., & Bahri, Z. (2022). Coping Stres dalam Aktivitas Belajar pada Sekolah Menengah Atas Negeri di Kecamatan Telanaipura Kota Jambi. Indonesian Educational Administration and Leadership Journal (IDEAL), 04(02), 24–39. https://doi.org/10.22437/ideal.v3i1.20452

Herminaju, K., & Kholidati, R. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Anak Usia. Pediomaternal Nursing Journal, 5(1), 119–123. https://doi.org/10.20473/pmnj.v5i1.12382

Khaira, W. (2023). Faktor Penyebab Stres Akademik Siswa Remaja. Fitrah, 5(1), 123–135.

Li, M., Wang, J., Ma, P., Sun, W., Gong, H., & Gao, Y. (2023). The Relationship Between Harsh Parenting and Adolescent Depression. Scientific Reports, 13(20647), 1–9. https://doi.org/10.1038/s41598-023-48138-w

Maryuti, I. A., Cempaka, A. A., Pae, K., & Mare, A. C. B. (2023). Hubungan Pola Asuh Terhadap Tingkat Stres, Kecemasan, dan Depresi Pada Remaja. Nursing Update, 14(4), 264–267.

Mulyanti, S., Kusmana, T., & Fitriani, T. (2021). Pola Pengasuhan Orang Tua Terhadap Perkembangan Anak Usia Pra Sekolah: Literature Review. Healtchare Nursing Journal, 3(2), 116–124.

Ngewa, H. M. (2019). Peran Orang Tua Dalam Pengasuhan Anak. Ya Bunayya, 1(1), 96–115.

Nitte, Y. M., Kali, Y. M., & Nabut, Y. (2022). Parenting : Pendampingan Orangtua Terhadap Siswa Kelas VI Dalam Menghadapi Ujian Nasional Di SD Negeri Oe ’ Ue Kecamatan Kuatnana TTS. Pemimpin: Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 2(2), 46–49. https://doi.org/10.37792/pemimpin.v2i2.631

Palupi, T. N. (2020). Tingkat Stres pada Siswa-Siswi Sekolah Dasar dalam Menjalankan Proses Belajar di Rumah Selama Pandemi Covid-19. JP3SDM, 9(2), 18–29.

Shobbriti, A. P., Wibisono, A. Y. G., & Faridah, I. (2023). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Tingkat Stres Pada Anak Usia Remaja Di SMAN 6 Kota Tangerang. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3), 125–127. https://doi.org/10.59435/gjmi.v1i3.61

Syachfitri, L., Fadhiya, R., & Rahman, S. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Tingkat Stres Akademik pada Remaja. JOTE: Journal on Teacher Education, 4(3), 532–540. https://doi.org/10.31004/jote.v4i3.12311

Zahroh, R. S. (2021). Implementasi Pola Asuh Orang Tua Demokratis dalam Membentuk Kemandirian Anak Usia Dini. Prosiding Loka Karya Pendidikan Islam Anak Usia Dini IAIN Ponorogo“Pengembangan Potensi Anak Usia Dini”Tahun 2021, 63–75.

Published

2024-07-12

How to Cite

Erik Toga, Roudlotun Nurul Laili, & Muhammad Nashir. (2024). Hubungan Pola Asuh dengan Tingkat Stres Menjelang Ujian Pada Anak Kelas 6 di SDN 2 Sumber Kencono Wongsorejo. NAJ : Nursing Applied Journal, 2(3), 01–11. https://doi.org/10.57213/naj.v2i3.278