Pengaruh Edukasi Anemia dengan Media Monomia (Monopoli Anemia) Terhadap Pengetahuan pada Siswi SMA Negeri 5 OKU

Authors

  • Rizkika Putri Amiza Universitas Baiturrahim Jambi
  • Arnati Wulansari Universitas Baiturrahim Jambi
  • Tina Yuli Fatmawati Universitas Baiturrahim Jambi

DOI:

https://doi.org/10.57213/antigen.v2i4.435

Keywords:

Anemia, Education, Monomia (Monopoly Anemia), Knowledge

Abstract

Anemia is a condition where the hemoglobin (Hb) level in the blood is lower than normal. In general, the factors that cause anemia in young women are lack of knowledge regarding balanced nutritional intake patterns, restrictions on food consumption, and non-compliance with consuming blood supplement tablets (TTD). The aim of this research was to determine the effect of anemia education using monomia media (Monopoly Anemia) on the knowledge of female students at SMA Negeri 5 OKU. This type of research is quantitative research using the Pre-Experimental method with a One Group Pre Test and Post Test Design, collecting data by conducting pre-tests and post-tests and providing education with the monomia game (Monopoly Anemia). The total sample was 30 young women. Data analysis in the study used Univariate and Bivariate analysis using the Wilcoxon test to determine the effect of anemia education using monomia media (Monopoly Anemia) on the knowledge of female students at SMA Negeri 5 OKU. The research results showed that the average percentage of Pre-test knowledge was in the poor category, 17 female students (56.7%), while the average post-test knowledge was in the good category, 30 female students (100%). There was an effect of providing education using monomia (Monopoly Anemia) (p= 0.000). In this study it can be concluded that there was an increase in knowledge between the Pre Test and Post Test after being given education using monomia (Monopoly Anemia) to female students at SMA Negeri 5 OKU. It is recommended that teenagers increase their knowledge about anemia by seeking information on the prevention and control of anemia.

References

Afifah Asni. (2015). Keefektifan permainan “SHART JOURNEY” (Inovasi permainan monopoli) dalam meningkatkan pengetahuan tentang HIV/AIDS pada remaja yang tinggal di kompleks resolialisasi Argorejo. Skripsi, Ilmu Kesehatan Masyarakat, Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Semarang.

Assabila, S. Y., & Sefrina, L. R. (2022). Kajian pustaka: Penggunaan media digital sebagai alternatif media pendidikan gizi pada remaja di masa pandemi COVID-19. Poltekita: Jurnal Ilmu Kesehatan, 16(1), 118-125.

Kemenkes RI. (2018). Laporan riset kesehatan dasar (Riskesdas). Badan Penelitian dan Pengembangan Kemenkes RI.

Maharani, S. (2020). Penyuluhan tentang anemia pada remaja. Jurnal Abdimas Kesehatan (JAK), 2(1), 1. https://doi.org/10.36565/jak.v2i1.51

Mulyani, N. S., Fitriyaningsih, E., Al Rahmad, A. H., & Hadi, A. (2022). Peningkatan pengetahuan dan sikap ibu untuk pencegahan stunting di Kabupaten Aceh Besar. Jurnal PADE: Pengabdian Dan Edukasi, 4(1), 28-33.

Nurrahman, N. H., Anugrah, D. S., Adelita, A. P., & Sutisna, A. N. (2021). Faktor dan dampak anemia pada anak-anak, remaja, dan ibu hamil. Journal of Science, Technology and Entrepreneur, 2(2), 46–50.

Ramdany, R. (2021). Edukasi anemia berbasis Monopoly simulation pada remaja putri di SMK Negeri 1 Kota Sorong. Jurnal Abdidas, 2(2), 280-286.

Ridayani, R., & Batubara, K. S. D. (2023). Implementasi game edukasi monopoli anemia (Gema) untuk meningkatkan pengetahuan remaja tentang anemia di Posyandu Remaja Putri Payung, Kelurahan Kp. Bulang, Wilayah Kerja Puskesmas Melayu Kota Piring. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2).

Runkat, D. M. (2019). Hubungan pengetahuan gizi, konsumsi zat besi, vitamin C, dan tablet tambah darah dengan status anemia pada siswi SMAN 1 Ubud, Gianyar.

Safitri, S., & Maharani, S. (2019). Hubungan pengetahuan gizi terhadap kejadian anemia pada remaja putri di SMP Negeri 13 Kota Jambi. Jurnal Akademika Baiturrahim Jambi, 8(2), 96–100.

Siregar, N. S. A., Mardiah, M., Mukodri, D. M. L., Ridayani, R., & Setyohari, W. E. (2022). Game edukasi monopoli anemia (Gema) sebagai media inovasi health education yang dapat mempengaruhi pengetahuan remaja tentang anemia. Jurnal Ilmu Kedokteran dan Kesehatan Indonesia, 2(2), 104-113.

Suminto, S., Anggorowati, A., & Dewi, N. S. (2022). Pengaruh edukasi anemia dan kekurangan energi kronis (KEK) berbasis online terhadap perilaku diet remaja putri. The Shine Cahaya Dunia Ners, 7(01), 52-62.

Tursilowati, S., Setiadi, Y., & Larasati, M. D. (2018). Pelatihan screening gizi untuk remaja putri bagi pengelola usaha kesehatan sekolah (UKS). Jurnal Kesehatan, 14, 76–78.

Zaki, I., & Sari, H. P. (2019). Edukasi gizi berbasis media sosial meningkatkan pengetahuan dan asupan energi-protein remaja putri dengan kurang energi kronik (KEK). Gizi Indonesia, 42(2), 111-122.

Published

2024-10-14

How to Cite

Rizkika Putri Amiza, Arnati Wulansari, & Tina Yuli Fatmawati. (2024). Pengaruh Edukasi Anemia dengan Media Monomia (Monopoli Anemia) Terhadap Pengetahuan pada Siswi SMA Negeri 5 OKU. Antigen : Jurnal Kesehatan Masyarakat Dan Ilmu Gizi, 2(4), 45–52. https://doi.org/10.57213/antigen.v2i4.435

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.